hétfő, október 01, 2007

Nem a "lenni vagy nem lenni" a kérdés

Hétvégén esküvőn voltunk, és bár tudom, hogy nem a sokadik pohár bor után kell(ene) megvitatni az (köz)élet nagy kérdéseit, mégiscsak belekeveredtem egy tanulságos vitába. Nevezetesen, hogy jó-e a váradi színház vagy sem.

Eddig nem nagyon találkoztam olyan végzős színésszel, aki ide szeretett volna kerülni, hát már ezt sem mondhatom el. Tisztelem beszélgetőtársamban a lelkesedést, ahogy nekiugrik az új évadnak, a hitet, hogy jó helyen van, és az akaratot, hogy a véleményemet megváltoztassa és egyszersmind elgondolkodtasson. Eddig nem nagyon gondolkodtam az otthoni színház állapotán, csak keseregtem, hogy valami nem stimmel Váradon.

5-6. osztályban kezdtünk színházba járni, vettük a bérletet a magyartanárnőtől rendületlenül, kiöltöztünk aztán testületileg el a színházba. Voltak jobbacska és nagyon jó darabok (a remek kategóriába sorolom a Manderley ház asszonyát, a Hegedűs a háztetőnt, a Fanni hagyományait). Kolozsvárra kerülve egy kicsit más megvilágításba került a színház, láttam, hogy így is lehet, és nagyon kezdtem unni az otthoni előadásokat. És sajna eljött az a pont is, amikor már-már azon gondolkodtam előadás közben, hogy lelépek szünetben, mert azt az ember ellen való cselekedetet, ami a színpadon végbement nem bírom ki.
Azt nem értem a váradiaknál, hogy, ha csak 2-3 színész tud énekelni, akkor minek erőltetik a zenés darabokat.

Utoljára a Csongor és a tündért láttam (és biza, ezen a ponton fogott meg a vitapartnerem, nevezetesen, hogy az elmúlt évadot nem, pedig az aztán... valahogy kétségeim vannak afelől, hogy egy év alatt megtáltosodott volna a társulat...). Bemutató előadásra mentem, mert anyáéknak arra volt bérletük. Megvolt szünetben a pofavizit (jé, hogy megnőtt a lányotok, hazajött, igazán? nagyon derék - hát, nagyjából a bemutatók erről a kölcsönös pofavizitről szólnak, de, ugye, ez nem váradi unikum) és megint kerülgetni kezdett az érzés, hogy én biza hazamegyek.

Idén februárban úgy gondoltam, teszek még egy kísérletet: a filmszemlén vetítettek egy váradi színészekkel készült filmet, a Sasnak röpte az égen címűt. Hárman voltunk a nézőtéren: P. és én, valamint egy fickó, aki a repülős filmet kereste, aztán félúton ki is ment. Már a létszámnál gyanakodnunk kellett volna, de hát, kényelmes volt a szék, remek a kilátás, meg ugye, mégiscsak az otthoniak... maradtunk. Nem kellett volna. P. nem látta még a váradiakat színpadon és kétlem, hogy ezek után szeretné.

Emberünk állította most szombat este, hogy a színészek keményen dolgoznak, kitartóak, akarnak. Készséggel elhiszem, de sajnos ebből a színpadon nem látszik semmi. Számomra átélhetetlenek (voltak) az alakítások, érzem a színészkedést és az erőlködést, hiteltelen amit látok. Tisztelet a kivételnek, de érzem, hogy ezek az emberek dolgozni járnak be a színházba.

Hogy a darabválasztással, a rendezéssel, a körülményekkel van-e gond, azt nem tudom, de engem, mint mezei nézőt ez valahogy nem is nagyon érdekel.

Az igazsághoz tartozik az is, hogy a stúdió darabokat nem láttam, ez hiba, és egyben remény is. Hátha. Most azt latolgatom, hogy valahogy megoldom az utazást, beleszorítok az időmbe egy-két váradi előadást, hátha, hátha, hátha. Mert azért én nagyon szeretném hinni, hogy nem nekem van igazam, hogy másnak tetszik, amit lát. Illetve azt is, hogy a váradi közönség nemcsak a sablonos, könnyű előadásokat érdemli.

És ha már ott tartunk, hogy ki mit érdemel: mind a közönség, mind a színház, mind a színészek érdemelnének egy becsületes kritikust, aki nem csak ajnározza a darabot, hanem rámutat esetenként a sutaságokra is, mert amíg én otthon voltam (2006 októbere) ilyen nem akadt Váradon.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Na, ezt a kritikust én is szívesen látnám:) Még publikációs teret is szorítanék neki, bizony, bizony.