szombat, január 17, 2009

Irodalom az állam nyelvén

Haragszom egy kicsit a középiskolai román oktatásra, és most kivételesen nem azért, mert nem nyelvet tanítanak. A román irodalomban való tájékozottság nálam rendkívül esetlegesre sikeredett, mondhatnám azt is, jutalmazó rendszerben működött: tíz rettenet után, már a végkimerülés felé közeledve találok csak egy-egy gyöngyszemet. Ismerősöktől, innen-onnan szedegetem az információkat, hogy mit érdemes és mit nem. Blogokat olvasok több kevesebb sikerrel, de teljesen hiányzik egyelőre a viszonyítási alap.
Van ez a last.fm internetes cucc, amire, ha regisztrálsz és az elején megadsz néhány kedvenc együttest, akkor rádióadás szerűen ajánl fel számok, melyek a megadott irányzatok alapján bejönnek neked. És valóban. Egy idő után, a gyakorisági sorrend alapján olyan kompakt kis összeállítást ajánl fel, ami kilencven százalékban valóban megfelel az ízlésednek. Na, valami hasonlót el tudnék képzelni a könyvekkel is. Regisztrálok, beírom a kedvenc íróimat és könyveimet, és egy okos kis rendszer havonta küld egy hírlevelet, melyben a havi újdonságok közül a nekem megfelelőeket ajánlja. Ha van ilyen, akkor kérem, mondja meg valaki, hol találom a román verziót, mert. Ad 1: az eddig általam látott könyvesbolti eladók bénaság szakon végeztek, vagy bármi máson, de egyvalamihez biztosan nem értenek, és ez sajnos az irodalom. Ad 2: ritkán jutok el román könyvesboltba, megvenném neten is a cuccokat, csak ugye mi?

De vissza a jó könyvekhez és a felkutatásukra használt stratégiákhoz.
A román kommunizmust női szemmel bemutató könyvre egy Transindex ismertetőben bukkantam.
Dan Lungu könyveinek sorát egy, a Jelenkornál megjelent magyar fordítás indította, Cartarescuét szintén. Eliade az egyetlen, akit a középiskolából hoztam magammal.
Ana Blandiana egy napfényes őszi napon mosolygott rám a váradi Humanitasban.
És nagyjából slussz.
Blogokról kiírtam még pár címet, de blindre nem akarom megvenni őket, először beleolvasnék, mert egyelőre még a vajon-megértem-e-stádiumban vagyok.
És de: ezért (is) a középiskolai román nyelvtanításra haragszom.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

nem egészen az, amit szeretnél, de ajánlom a Cărtureşti oldalát. http://www.carturesti.ro/

de az az igazi élmény, ha egy üzletükben bóklászol, teázol, ámulsz :)