hétfő, január 19, 2009

Leskelődés

AZ ISZÁKOSSÁG
Aki ezen ocsmány bűntől szabadulni akar, használja az oly számos esetben fényes eredménnyel kipróbált, különleges orvosi rendelet szerint a Sas-gyógytárban készített, iszákosság elleni szert. A kor fölemlítése kéretik.
Kérem, szíveskedjenek egy dupla adag iszákosság elleni szert küldeni egy ember részére, aki titokban nagyon iszik és szeretnők kigyógyítani. Az előbbeni küldeményért azon asszony hálás köszöntet mond, kinek férje a pálinkaivástól teljesen kigyógyult és rendes lett.
Vágó Péter, Jász-apáti

Egy adott kort talán semmi sem jellemez jobban, mint a heti- és havilapokban megjelenő reklámok és apróhirdetések. Előbbiekből szemezget a Tandem Grafikai Stúdió Anno-sorozatában megjelent Képes árjegyzék kívánatra bérmentve megküldetik címet viselő könyvecske. Kapolcson akadtunk rá és a tavalyi nyár fesztiváljának meghatározó élménye lett számunka: egy-egy sör mellett nagyokat nevetett a társaság a ma már hozzáférhetetlen lapok hirdetési rovatában megjelenő reklámokon. Sajnos nem tudok képet szkennelni belőle kedvcsinálónak, de a kiadó honlapján találtam egyet, íme:
A nyelvezet, a tartalom, a grafikai megoldások, a felszólító mód, a szövegezés árulkodik a kor emberéről, vágyairól: nem csak az iszákosságról szerettek volna leszokni déda...nyáink unszolására dédapáink. Találunk itt hirdetést mellnagyobbító labdacsokról, különböző nyavalyákat gyógyító pirulákról (vö. hüvelygomba reklám a tévében...), szíkvízkészítő szerszámokról, ruhafestőkről, ágytollról, sétapálcákról, Schöberl-féle székekről (mamánál ma is van belőle kettő, ez a kihúzható, ággyá alakítható foltel), szőrvesztő kenőcsről és nyilván kopaszság elleni társáról is. Zömmel olyan cikkekről, melyeket ma már nem, hogy nem használunk, talán nem is ismerünk. Így a kiadó szándéka, hogy ne hagyja veszendőbe menni ezeket a grafikákat, szövegeket, duplán is teljesül: a szövegekkel a tárgyak is fennamaradnak, csak legfennebb egyiknek-másiknak már szótárban kell utánanézni. (játék: írjunk ki a könyvből számunkra ismeretlen szavakat és vizsgáztassuk belőle nagyanyáinkat - bár, ahogy a hirdetésket nézem, elsősorban pesti, de legalábbis nagyvárosi vagy földbirtokosi, arisztokrata köröknek szólnak).

A reklámoknál talán csak egy érdekesebb darabja van (számomra) a sorozatnak: a Kukucskálóablakok. A képek is elbűvölőek, felidézik a pesti házmesterség intézményét, hiszen ezek az ablakok elsősorban őket szolgálták, de a melléjük válogatott jeligés üzenetek mindent visznek. A levéltitok megsértése csúnya dolog, de mi a helyzet az álnéven, monogrammal, jeligével írt, az apróhirdetések között megjelenő üzenetekkel? Kis történetek (nyilván legtöbbször titkos szerelmek) bontakoznak ki, ha van türelmünk végigolvasni az apró szövegeket. Szintén a kiadó oldaláról származik a mintaoldal:

A Gleichenberg jeligével ellátott üzenetváltás az egyik legkerekebb történet: egy ifjú leánynak két udvarlója lévén, mindkettőt korcsolyázni hívja, egyikük időnként megsértődik, és az engesztelést követhetjük nyomon a könyvecskében.
De üzent Mari imádott férjecskéjének, hogy hazamehet, mert a vihar elvonult, hajlékuk most a béke szigete; vagy titkos szeretőjének a hölgy, hogy ne menjen ki érte az állomásra, mert a család is várni fogja a vonatnál. Az előző kiadvánnyal ellentétben itt már nem csak a felső középosztály üzenget, hanem valószínűleg mindenki, aki abban a korban olvasni és/vagy írni tudott.

Hát sok ezért a szórakozásért a darabonkénti három sörnyi ár?...



Murci is írt az egyik könyvről, de most valami miatt nem találom a bejegyzést...