hétfő, november 26, 2007

Mese a farkast kiáltó báránykáról

Állampolgári kötelességemnek eleget téve elmentem ma én is és lelkiismeretem szerint (előzetes terveimmel ellentétben) szavaztam. Most sem érzem úgy, hogy ebben a kampányban valamelyik oldal is meg tudott volna szólítani, de egy-két beszélgetés barátokkal (innen is, onnan is) segített a döntésben.

Pesten két szavazókörzet volt (tudtommal), egyik a román nagykövetségen, másik pedig az utca túloldalán a Román Kulturális Intézetben. Döbbenetes látvány fogadott, amikor a szemerkélő esőben odamentem: mindkét helyen hosszú, tömött sorokban álltak ez emberek. Másfél óra alatt sikerült megejteni az amúgy 10-15 perces procedúrát! Na, itt kezdtem gyanakodni, hogy a részvétellel nem lesz gond.

Itthon meg látom, hogy az előzetes eredmények szerint mind az rmdsz, mind Tőkés László bejutnak. Kicsit meglepő, de végül is örvendek neki. Nagyon vártam az első reakciókat és akkorát csalódtam, mint egy ház, mindazonáltal pedig mélyen elgondolkodtam, hogy a mentalitásuk alapján és a győzelemre adott interjúk alapján, mit szeretnék: ha Frunda vagy ha Tőkés képviselne. Nagyon tiszteltem eddig Frunda Györgyöt, szimpatikus volt, mind a beszédei, mind a fellépése, de ma este a Dunán látott interjúban inkább úgy tűnt, hogy az öröm neki így már nem az igazi, jó, jó, hogy bejut az rmdsz, de az igazi mégiscsak az lett volna, ha mindeközben semmivé alázzák az ellenfelet; öröm egyáltalán nem volt az arcán, mintha nem akarna ő menni, csak hát, ha már így alakult...
Ezzel szemben Tőkés hangja elárult némi örömöt, korrekt volt, még akkor is, ha nem szólt semmiről a pár perces telefonos interjú. Gratulált, örült. Lehet, hogy ő sem akart igazán Brüsszelbe menni, de legalább ő korektebben palástolja.

Tudom én, hogy ilyenkor egy kisebbfajta stáb dolgozik azon, hogy a csoport arca és hangja mit, hogyan, milyen ruhában, hol, kinek nyilatkozik, de akkor is. Ha Frunda magától mondta mindezeket, akkor már régen rossz, ha a szájába adták... akkor is; korrekt versenyző akkor is megszorítja az ellenfél kezét, ha veszít, és ha nyer, akkor pláne.
Ha a kulisszák mögött ez megtörténik, csak a népnek nyomják a cirkuszt, akkor meg szégyeljék magukat.
Kaptak egy esélyt arra, hogy mutassanak valamit, és e tekintetben nagyjából egyenlő esélyekkel és tiszta lappal indul mindenki. Tőkés László bebizonyíthatja, hogy érdemes volt őt választania egyharmadnyi magyarnak, mert nem csak puszta alternatíva a léte, hanem valódi lehetőség. Az RMDSZ-nek pedig lehetősége lesz arra, hogy a tőle kilóméterekre került választóknak végre mutathasson valami példát, méghozzá azt, hogy képes a valódi kompromisszumra, méghozzá úgy, hogy együttműködik, sőt együtt dolgozik. Mert ha csak nyilatkozatokat és vádaskodást eredményez ez a kettős brüsszeli lét, akkor soha többet ilyen nagy arányban el nem mennek a népek szavazni.

6 megjegyzés:

Unknown írta...

"Tudom én, hogy ilyenkor egy kisebbfajta stáb dolgozik azon, hogy a csoport arca és hangja mit, hogyan, milyen ruhában, hol, kinek nyilatkozik, de akkor is." Tartok tőle, e stábok néha (vagy gyakrabban) nagyon dilettáns munkát végeznek :)

Egologotól függetlenül én is megnézlek néha.

Névtelen írta...

Köszönöm, hogy megnézel néha :) Most úgy tűnik, ez megint megjelent az egologón.

Szerintem nem baj az, hogy egy ember mögött ennyiféle háttérmunka van, és sokmindent megterveznek, de tényleg igazad van, nálunk mintha egy kicsit másképp mennének ezek a dolgok is.

Névtelen írta...

És mire tippelsz, kire szavazott a többség Budapesten? :)
Egyébként Frunda György szerintem alapbeállításból ilyen, és amennyire az ember ebbe belelát kívülről, az a gyanúm, hogy ezekben a helyzetekben a stáb feladatai kimerülnek az ügyintézésben. Ő a toppon van, és az egyik legprofibbnak számító embere az RMDSZ-nek, ezeket a mondatokat biztos vagyok benne, hogy nem más adta a szájába. Szerintem :)

Névtelen írta...

A vicces az, hogy a sorban beszélgettek az emberek mindenféléről, naná, hogy a szavazásról is, és volt aki Tőkésre szavazott, volt aki az rmdsz-re. ott a sorban megfértek egymás mellett.
Frunda vagy megváltozott, vagy színészkedett, mert ezelőtt pár évvel, amikor például ő volt az rmdsz miniszterelnök jelöltje, akkor egészen más benyomást tett rám: mosolygós volt, korrekt, egyenes beszédű. Ne kérdezd, hogy ez mit jelent, mert erre már nem emlékszem, csak ez maradt meg benyomásként róla.
Apropó, látta valaki a Balkán bajnokot?

Kücsük írta...

láttam... és most függetlenül attól, hogy a vád igaz vagy sem, az utóbbi időben nem kommunikált jól, nem jól reagálta le a történéseket, emiatt népszerűséget vesztett, tehát az RMDSZ egyik legnagyobb baklövése volt, hogy őt rakta első helyre.

Névtelen írta...

Na, ebben egyetértünk :) (függetlenül attól, hogy a vád igaz vagy sem, nem is ezért kérdeztem, hanem mert valahogy kevés ismerősöm látta)