szerda, február 21, 2007

Ismeretlen ismerős - próbálkozás nr. 2

Az egyetem első évében a legértelmetlenebbnek a Bevezetés a filológiába című rendkívül szórakoztató tantárgyat tartottam: hogyan idézzünk, hogyan hivatkozzunk (én a szerző-évszám rendszernél maradtam azóta is), mit emeljünk ki, mit ne, hogyan állítsuk össze a tartalomjegyzéket - csak a jéghegy csúcsa. Egyed Emesét és Máthé Dénest egyenesen csodáltam, hogyan képesek megjegyezni a sok kis szabályt, javaslatot, tanácsot.
Mióta a MÍÁ-nál dolgozom és szerkesztjük az előadásokból a kötetet áldom az eszemet, hogy egy közepesen sikerült néprajzi nyári egyetem után felvidításképpen megvettem magamnak Gyurgyák könyvét. Bár akkor egy percig sem gondoltam komolyan, hogy használni is fogom valaha, de annyira ajnározták az egyetemen, hogy - szégyen, nem szégyen - sznobságból megvettem.
Először csak bele-bele pillantottam, igazolni magamat, hogy lám, jól emlékszem, mit mondtak az egyetemen. Olvastam én valaha ezt a könyvet, de azzal a biztos tudattal tettem, hogy közös életünk legnagyobb eseménye az lesz, ha jól vizsgázom belőle. A belepillantások után, kicsit tovább lapozgatva egész érdekes dolgokat találtam benne: korrektúrajeleket, amik mindig is izgatták a fantáziámat, olyan misztikusnak képzeltem a korrektorok munkáját. Otthon, kávé és cigaretta mellett átkozódnak, hogy hogyan lehet ennyi hibát ejteni, magyarok ezek, vagy mi?! Aztán kis jeleket tesznek a sorok mellé és aki erre hivatott, bámulatos módon érti ezeket és javít.
Most ott tartunk, hogy P. vett egy éjjelilámpát hétfőn, amit felcsíptettem a polcra a fejem felett, úgyhogy mostmár nemcsak a Szabó Magda regényekkel ringatom magam álomba, hanem a korrektúrajelekkel is.
Azért mostmár értem Egyed Emesét és Máthé Dénest: gyanítom, hogy ők sem bemagolták ezeket az elsőre egyszerűnek tűnő jeleket, szabályokat, hanem szerkesztés közben kb az ezredik hasonló esetnél derengett fel bennük, hogy mit is javasol Gyurgyák.

p.s. most csak attól félek, hogy mi lesz, ha a Helyesírási szabályzat esik le a polcról a kezembe és belepillantok, mert egyetemista emlékeim szerint abban képek, jelek nincsenek, csak szabály, szabály, szabály, szabály, szabály......

Nincsenek megjegyzések: