szombat, augusztus 29, 2009

Jó mulatság, férfimunka volt!

Na, én ezt a töltött karalábét megfőztem, köszönet a receptért Tivadarnak. A kérdésére, illetve felvetésére, hogy miért főzik kevesebben ezt az ételt, mint a tölött káposztát vagy a töltött paprikát, fájdalmak árán, de megtaláltam a választ, de ne szaladjunk ennyire előre.
A hozzávalók beszerzése nem okozott gondot, karalábé, hús, petrezselyem, rizs - könnyű menet. Bár felötlött bennem, hogy mi lesz, ha fás karalábét veszek, de úgy gondoltam, akkor megesszük belőle a húst és kész. Volt még egy apró megjegyzése Tivadarnak, holmi szerzámmal kapcsolatban, ami a vájást megkönnyíti, de arra gondoltam, hogy amikor még nem állt rendelkezésre ez az eszköz, akkor is megoldották valahogy, én meg, ugye, kreatív vagyok, főként, ha nagyon muszáj, szóval nagyvonalúan lemondtam a vájókáról. Öreg hiba volt, eredményét az ezoterikusan elgörbült kiskanalak és a mára a kezemen megjelent vízhólyagok demonstrálják.
De lássuk mi történt pontosan, tényfeltáró riportunk következik.
A hússal nem volt különösebb gond, leszámítva, hogy csak fél kilós csomagot találtam az üzletben, de így legalább megtanultam húsgombócot készíteni.
Szóval a húst, (az előre félig megfőzött) rizset és a fűszereket (bors, só), valamint az apróra vágott petrezselymet összegyúrtam. Bevágtam egy pohár pálinkát, hogy legyen bátorságom megkóstolni a cuccot, majd utána még egyet, hogy ne jöjjön vissza. Soha nem csináltam még ilyet, de mindig mély tisztelettel néztem anyámat, amint halált megvető bátorsággal, ugyanakkor nagyon lazán és természetesen megkóstolta a fasírthúst, és nem kellett neki pálinka utána. Annyira meghatódtam ettől a háziasszonnyá avató szertartástól, hogy közben elfelejtettem a célt és egyáltalán nem figyeltem rá, hogy kell-e még só a cuccba, úgyhogy egy picit sótlan lett.


A recept - számomra - legfontosabb hozzávalója:

A nehézségek a karalábékkal indultak, a probléma nem várt helyről támadt: vájni kellett. Eszköz híjján befogtam egy kiskanalat. Az első kaparás eredménye a konyhafalon landolt, ettől kicsit óvatosabb, de egyben elszántabb is lettem. Mindösszesen háromnegyed órámba és két kiskanalamba került, hogy mind a hat fej lyukas legyen. Na, ez jó mulatság, férfimunka volt, eredmény alant.

Elgörbíteni egy perc műve volt csupán, visszahajlítani azonban P.-nek kellett őket ma délután:

Itt látszik az anyag is, ami kijött a gumókból. Jó szolgálatot tettek később, mert ettől lett levesszerű a főzet később, így a híg részt sem kellett elönteni.

Az előkészített anyagokból már gyerekjáték volt megfőzni a cuccot.


Annyi gond még adódott, hogy a legnagyobb fazekam elkallódott valahová, így egybe nem fért be a hat gumó, úgyhogy gyakorlatilag kétszer főztem meg ugyanazt, ami azért érdekes, mert elvárásaimmal ellentétben mind a kétszer ugyanolyan ízű lett. Ráadásul a második adagba még bekerült kilenc húsgombóc is.


A rántás sokat javít az esztétikai élményen, mert enélkül elég hóka lenne a levesszerű nem-is-tudom-minek-nevezzem.


A legjobb része a dolognak, amikor az ember megkóstolja: megérte a keserv, mert tényleg nagyon-nagyon finom, csak ajánlani tudom. Ráadásul ma egy kolléganőmtől ígéretet kaptam egy vájóra, szóval ismétlésre fel!

4 megjegyzés:

Magyari Tivadar írta...

Azt hiszem, hogy az első alkalommal én is kanalakkal kínlódtam. Elfelejtettem, hogy a fiókban ott lapul egy öreg vájó, nagymamai örökség. Ezért aztán vettem egyet, és így kettő lett. Olyan ritkán főztem ezt az ételt, hogy egy-két év múlva az egyik boltban járva megláttam egy karalábévájót, és elfeledve, hogy nekem már van kettő, megvettem. Így lett három. Egy hivatásos szomszédasszony születésnapomra adott nekem egyet. Lett négy. Később kollegáktól kaptam egy eszköz-készletet, ebben karalábévájó is volt, lett öt. Neked adnám az egyiket, de most ismét egy van. Nem is tudom, hol van a többi, talán egyiket Erzsibiri vitte, a másikat Sári, a harmadikat Mariska-Rozáli, a negyediket a testvéremnek adtam.

Rekuc írta...

Ó jaj... Töltött karalábé... Milyen finom lehet...
Gondolom a bejegyzést még a két pálinka hatása alatt írtad, ugye?

Rékuc írta...

Ja, és a nagy fazék úgy hiszem az én lelkemen szárad...

M! írta...

Ha minden jól megy, akkor a kolléganőm nekem adja az egyik ilyen vájókáját és akkor biztonságban lesznek a kanalaim :)

Rékuckám, a fazék a te bűnöd, de majd veszek másikat, ne izgulj.

Vártam, hogy gyere skypera, sőt, még most is várom!