vasárnap, augusztus 31, 2008

Az önállótlanságról anno és ma

Olvasom Szerb Antal naplójegyzeteit, és lám, mit találok a kiscserkész beírásai között:
mit jelent számára 1914-ben az Önállótlanság:

"1. Nevetni, mikor a többiek nevetnek.
2. Ordítani a farkasokkal.
3. Más véleménye által, ha az nincs megokolva, befolyásoltatni.
4. Az égre nézni, ha más odanéz.
5. Hátat fordítani, ha más odanéz.
6. Jókedv elvesztése rosszkedvű társaságban.
7. Külső befolyás alatt ásítani.
8. Megvetni valakit vagy valamit, mert a többiek megvetik.
9. Állításunkat feladni, ha nem is vagyunk teljesen meggyőződve az ellenkezőről.
10. Elvet elhagyni, mert a többiek nevetnek."*

Emmá igen!

*Szerb Antal: Naplójegyzetek (1914-1943) (szerk., jegyz. Tompa Mária). Magvető, Bp., 2001.

péntek, augusztus 29, 2008

Hagyjuk már békén a falusiakat!

Olvasom Tihi blogján a Legszebb lány a faluban-kezdeményezés üdvözlését, és a manna.ro-n a nem kevésbé elragadtatott hozzászólásokat, és néprajzosoknak és szociológusoknak adott igen magvas tanácsokat. Itt azért álljunk meg egy szóra.

Szép, szép a kezdeményezés, a kivitelezést, a kérdések módját és megszövegezését, a faluval és az ott élőkkel szembeni előítéleteket talán most hagyjuk is, agyvérzést kapnék, ha végig merném venni gondolatban az egészet.

Maradjunk csak a célnál, mert az nem telejsen világos nekem. Nem lesz teljesen korrekt a bejegyzésem, mert főleg Tihi gondolataira reflektálnék és nem a készítőkre, de azért fussunk neki.

A falu, a kisebb közösségek tanulmányozásának (vö. menjünk közel a falusiakhoz) egy rendesen előkészített néprajzi vagy szoiológiai kutatásban mindig világos célja van, egyre innkább olyan, amit a gyakorlatban is lehet hasznosítani. Akár vidékfejlesztésnél, akár a sokat kárhoztatott (miért is?) hagyománőrzés és -ápolásnál, akár egy változásvizsgálat során. Ennek a kezdeményezésnek én még más célját eddig nem fedeztem fel, mint a szórakoztatást, ami nem baj, csak akkor ne próbáljunk meg emellé ideológiát gyártani, hanem mondjuk ki becsületesen, hogy szórakozni akarunk egy jót.

Rengeteg olyan falu van, ahol forgatócsoport még nem járt. Igaz. De mivel egy falu életének normális folyásához a forgatócsoport nem feltétlenül szükséges, ez talán nem is olyan nagy veszteség nekik. Ne csináljunk már bazári majmot az emberekből!

Bajom van továbbá azzal is, hogy vannak közösségek, ahol a lakosok a saját kis bezárt világukban élnek. A mi világunk is saját kis bezárt, én is abban élek, legalábbis sok mindneki más szemszögéből. Kicsit azért vegyünk vissza abból a meggyőződésünkből, hogy a mi világunk a moder, nyitott, hiperszuper cuccokkal jobb és hogy a falunak is ez a fejlődési útja, illetve az egyetlen üdvözülési módja. Anélkül, hogy belecsúsznék a falusi életforma és közösség idealizálásának csapdájába, annyira azért felhívnám a figyelmet, hogy nem lehet a mi saját értékpreferenciáinkat rávetítetni egy másik közösségre (amit egyébként Tihi is leír, csak a bejegyzése végére elfelejt), mert akkor már holnap csomagolhatnánk és mehetnénk nagyon távoli vidékekre modern misszionáriusoknak.

A másik: miért kellene levetkőzze bárki is, külső erő hatására a beléje nevelelt gátlást? Ha eléd odatolnak egy kamerát, és felszólítanak, hogy tessék meztelenre vetkőzni, akkor újjongva fogadod? Néprajzosként égnek áll a hajam, ha arra gondolok, hogy mi lett volna a kutatásaimmal, ha megpróbálom provokálni a beszélgetőtársakat.

A kezdeményezés magva, az ötlet jó, kérdezzük meg az embereket, hogy mit gondolnak bizonyos témákról, de mielőtt nekiszaladunk, próbáljunk ennek valamiféle szakmai keretet adni, mert így nagyon magáértvaló a munkánk.

csütörtök, augusztus 28, 2008

Metonímia

Tudom én, hogy hétévente fizikailag is változik az ember, és ez rendben is van. De vajon a hét évnél gyakrabban bekövetkező változások hogyan hagynak nyomot rajtunk? Hol van a határ, amit nem szabad átlépni, mi az, amin nem szabad változtatni, mert ellenkező esetben az ember elveszti a folytonosságot önmaga között? Vannak e olyan vonásaink, amiket erőlködés nélkül meg tudunk őrinzni önmagunkból? Nem a törvényszerű változásokra gondolok, hogy az ember minden nap alakul a munkája és a társas kapcsolatai során, hogy a folyamatos tapasztalatszerzés során jó esetben okosabbak, ügyesebbek, találékonyabbak leszünk.

Hanem például arra, amikor olyan helyzetbe kerülünk, hogy senki sincs mellettünk a megszokott környezetünkből, nincsenek ott a minket jól ismerő családtagok és barátok, amikor sokáig nem halljuk a te-nem-is-vagy-ilyen típusú mondatokat, amikor nincs aki visszajelezzen, hogy milyen is vagyok hát akkor. Amikor nincsenek ott a régi nagy barátságok, hogy a folyamatos, apró múltidézésekkel segítsenek karbantartani az identitásunkat. Akkor mi őrzi a folytonosságot?

Az identitás kapcsán tudom, hogy mindig valami ellenében vagy mellett konstruálódik, és az életünk változásai kisebb nagyobb késésekkel nyomot hagynak az identitásunkban is. Persze nem a látványos, reprezentatív helyzetekben előkapott és önfelmutatásra szolgáló elemei változnak, mint a nemzetiség, a lokalitás, a nem, a kor, hanem az apró, hajszálérszerű dolgaink, amik már-már átcsúsznak a tulajdonságok kategóriájába. Na, azok hogyan jelennek meg olyan helyzetekben, amikor nincs ki igazolja őket? Hiába gondolom azt magamról (joggal vagy anélkül), hogy kedves, empatikus, segítőkész, jó szervező és színes egyéniség vagyok, ha nincsenek apró történetek, amik ezt bebizonyítják. Persze, az idő. Új barátaimmal majd nyilván lesznek saját történeteink, de mi lesz a régiekkel? Azokkal, amik a régi barátaimnál vannak? Tartogatjuk őket az érettségi- és egyéb találkozókra, amikor már úgysem profitálhat belőlük senki?

Hogy mi a bajom? Hiányzik az egymást-félszavakból-is érzés. Hiányoznak a régi barátaim és a közös történeteink, amiket nem lehet feleleveníteni egy hétfő délutáni szia-mi-újság-veled kezdetű telefonbeszélgetésben.

Kevésbé mobilisabbaknál az épített környzet állandósága adhat egyfajta biztonságérzetet: ugyanazon az úton járok munkába, mint amin jártam suliba is (és tegyük fel, hogy nem unom még halálosan). Azon gondolkodtam ma, hogy azért szeretem Váradot, mert jó sok kis történet van benne, sok-sok emlék és arc, vagy ez a város amúgy is mond nekem valamit. Hazajövetelkor a lüktető nagyvárosnak örülök, vagy a múlttal való kellemes kis találkának (nyilván színezem és szépítem közben a régi időket)? Ezt muszáj lesz tisztázni egyszer, mert nagyot fogok koppanni, ha esetleg hazaköltözöm és rájövök, hogy ez valójában egy unalmas kisváros, és az a múlt csak bennem él.

szombat, augusztus 16, 2008

Képzés hazatelepülő magyaroknak

Annyi idióta és fura nevű képzés indul, hogy én már semmin sem lepődöm meg. (tessék végigolvasni!)

Cini-cini muzsika

Nem vagyok túl gyors az ilyen passzolgatós labdajátékokban, de most remek kifogás a nyaralás. Egy hete próbálom visszaállítani a kirándulás előtti állapotokat, valahogy visszatalálni a real lifehoz, most jutottam el oda, hogy dadának válaszoljak zene témában.


Suhancos: Egyre másra
(a benne rejlő Nagy László vers egy régi történetet idéz)

Palya Bea: Katikához keserüségem
(az egész Psyché lemezt nagyon szeretem, de csak ezt az egy dalt találtam meg belőle neten)

Katan: Déva

(nem csak ez hallható a linkelt anyagban, de ez az első)

Goulash Exotica: A Zöld Martzi nótája
(szintén van még jó tőlük, de nem nagyon találom a neten)

Kaukázus: Szalai Éva
(no comment, ne vessetek meg érte, jó?)

Csík zenekar: Dal teázáshoz
(látom, hogy a linkelt cuccban autó fordul szerepel, de a lemezen nem ez a címe)

Kispál és a borz: Csillag vagy fecske
(van csík zenekaros változat is, nemkülönben jó)

Két megjegyzés: nem, nem véletlen, hogy mind magyar és mindnek van köze a népzenéhez.
kettő: igazából jelenleg a Csík zenekar legújabb lemeze van végtelenítve az ipodon, kb. két hete nem hallgattam egyebet mellette, de azért a másik hatot is sokáig nyúztam.

Passzolok lámalánynak és rékucnak (utóbbit azért is, hogy folytassa a blogolást).