péntek, szeptember 02, 2011

Dézsa

A köz érdeklődésére reagálva elmondom, mi ez a fürdetődézsa dolog. Nem a hivatalos ismertető következik, azt el lehet olvasni itt is, mi is innen vettük.


Németországban a nyolcvanas évektől használják a kórházakban - igen, erről a mondatról gondoltam azt, hogy jó reklámfogás ott, ahol minden jó dolgot Nyugatról várnak az emberek. Aztán ugyanezt mondta a védőnő is, és anyukám egyik kolléganője szült a nyolcvanas években Németországban és ott látta, hogy tényleg ebben fürdetnek. Engem meggyőzött, bár enélkül is megvettem volna.

Az írják az okosok, hogy az első perctől lehet benne mosni a gyereket, és a youtubeon találtam is olyan videót, ahol már a kórházban ebben fürdik a baba, koraszülötteknek állítólag ideális.

Mi megvártuk, míg leesik a köldökcsonk, így utólag azt mondom, nem kellett volna ennyire ráparázni, nyugodtan beletehettük volna első perctől, csak hát első gyerek, kicsit izgulósak voltunk.

Franci az első napokban ordított, mikor beletettük, de pár másodperc után lenyugodott és onnan nagyon élvezte (ezt onnan tudjuk, hogy egy időben csak akkor vigyorgott, ha este a vízben volt).


Aztán volt egy időszak, amikor meg a kivétel után ordított, ez kb. egy hétig tartott, egybeesett az egyik növekedési ugrással, úgyhogy mi arra fogtuk (egyébként is, kezdő szülőként csak az az igazán fontos, hogy legyen mire fogni a látszólag ok nélküli ordítást, csak nyugodjon meg anyu, apu, és akkor a baba is lenyugszik).


Amit mi nem vettünk, de az oktató videón rajta van, az az állvány. Én fölöslegesnek (és aránytalanul drágának) ítéltem, egy szék pontosan ugyanolyan jó szolgálatot tett, mert a dézsa alja gumis, peremes, így nem borul könnyen. Meg az ember úgysem hagyja a gyerekét felügyelet nélkül a vízben.
(A demón van vízhőmérő és azzal mérik a hőmérsékletét, mi ezt is kihagytuk, a könyökünk pont jó volt erre.)

Ami én szerettem benne:
- az egész gyerek a vízben van fürdés közben, így tuti nem fázik semmije; a kis kádban folyamatosan locsolni kell a gyereket vízzel, hogy ne fázzon (még nem tud ülni);
- kevesebb víz is elég volt a fürdéshez;
- nem hűlt ki olyan hamar a vize;
- lehetett benne tovább áztatni a gyereket, szórakozni vele, nézegetni a víz alatt a kis vakond talpacskáját;

Amire érdemes felkészülni:
- máshogy kell beletenni, mint a kádba, ez igényel egy kis gyakorlást, nem biztos, hogy első alkalommal minden klappolni fog; az első alkalommal mindhármunkról csorgott a víz, mi is kicsit megizzadtunk a végére az erőlködéstől;
- ha egyedül fürdetsz, akkor hatványozottan fontos, hogy tényleg minden a kezed ügyében legyen, mert ami nincs, azt gyakorlatilag el is felejtheted;
- nem tudod otthagyni benne a gyereket egy percre, amíg kiszaladsz valamiért, mert folyamatosan kell tartani az állát, hogy ne bólintson bele a vízbe; nekünk kétszer beleivott, nem lett tőle baja, de megijedt egy kicsit;
- a nagyszülőknek első alkalommal, amikor jelen vannak a fürdetésnél, részletesen el kell magyarázni, mi ez és miért jó, néha egy kis értetlenség tapasztalható a részükről;
- úgy fogod látni, hogy ül a gyerek, de hidd el, nem, nem ül benne;


Franci nagyon hamar kinőtte a cuccot, kb. 3,5 hónapig használtuk, mert a kisasszony kihízta :) 64 cm és kb. 7 kiló volt amikor azt mondtuk, hogy fájó szívvel bár, de abbahagyjuk a dézsában fürdetést. Vettük neki hagyományos kis kádat, azt is hamar megszokta, de én jobban szerettem a dézsát.

A végére hagytam az igazán ütős érvet, mert az eddigiek, bár jól hangzanak, csak rizsa, nem emiatt vettem meg a cuccot, ezek csak igazolták a választásom helyességét.

A nagy érv tehát:

ZABÁLNIVALÓAN ARANYOS BENNE A GYEREK!